Smarowanie łańcuchów i lin
Problemem często spotykanym w codziennej eksploatacji urządzeń jest często przedwczesne zużycie się elementów współpracujących oraz hałas. Duży wpływ na poprawną eksploatację ma sposób i rodzaj smarowania.
W wielu przypadkach napęd w urządzeniu jest przenoszony łańcuchami Galla, dlatego warto zwrócić uwagę na pracę tego elementu.
W przypadku łańcucha Galla oraz lin mamy do czynienia aż z dwoma podstawowymi rodzajami wsółpracy:
* sworzeń - tuleja (tarcie pomiędzy wiązkami liny)
* zębatka - tuleja (lina - koła prowadzące)
Każdy z tych przypadków, to inne wymaganie, co do smarowania. Nasuwa się więc pytanie:
Czy aby zapewnić optymalną pracę, wystarczy jeden sposób smarowania?
Aby zapewnić właściwe smarowanie pary sworzeń - tuleja - niezbędny jest środek, który potrafi:
* spenetrować przestrzeń pomiędzy tą parą,
* potrafi rozpuścić i usunąć zabrudzenie (by nie uszkadzało współpracującej powierzchni,
* jest trudny do wyciśnięcia, (zabudowuje się w strukturę matalu)
* zabezpieczy antykorozyjnie współpracujące powierzchnie.
Aby zapewnić właściwe smarowanie pary zębatka - tulejka - (lina - koła prowadzące) niezbędny jest środek, który potrafi:
* dokładnie pokryć wymagane powierzchnie,
* "zabudować się" w chropowatości metalu
* wytrzymać duże naciski (nie pozwoli się wycisnąć)
* posiadać odporność na wypłukiwanie.
Te wymagania stawiane środkowi smarnemu może spełnić para produktów A.W. Chesterton:
1. Olej penetrujący do sworzni i łańcuchów i lin Chesterton 601
Posiada dobre właściwości penetrujące, dzięki dodatkom detergentów czyści smarowane powierzchnie,
dodatki antykorozyjne i wysokociśnieniowe umożliwiają prace w trudnych warunkach.
2. Jako uzupełnienie środek do przekładni otwartych Chesterton 715
Doskonały środek smarny do przekładni otwartych, dzięki zastosowaniu polimerów wysokocząsteczkowych,
odporny na duże naciski i trudny do wypłukania.